مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)

فرایندها و فناوری‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان

مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)

فرایندها و فناوری‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان

نرم افزار فیش حقوقی و حقوق ، دستمزد

نرم افزار فیش حقوقی قسمتی از برنامه مدیریت سازمانی شرکت کهن می باشد با قابلیت پشتیبانی از انواع فایل های برنامه های حقوق دستمزد رایج در بازار را نیز دارد در حالت کلی این سیستم با دریافت فیش حقوقی در قالب فایل اکسل فیش ها را در قالب جداول مشخص به کارتابل پرسنل ارسال میکند و به این صورت فیش ها بدون نیاز به چاپ به صورت ماهانه آرشیو می شوند و برنامه بصورت ریسپانسیو می باشد در هر زمان با موبایل ،تبلت و ... قابل مشاهده می باشند و خود فرد می تواند به صورت انواع فرمتهای فایلی چاپ کند.

سیستم حقوق و دستمزد


وقتی با یک سیستم مدیریت پرسنلی یا سیستم مدیریت منابع انسانی (HRM) کار می کنید انتظار دارید همه ی کارهای مجموعه از جمله محاسبه و پرداخت حقوق و در نهایت تولید گزارشی از جزئیات پرداخت به یاری شما بیاید
فیش حقوقی از آنجایی مهم است که کارمند شما می خواهد بداند برای چه حقوقش کم یا زیاد شده است ؟ و از طرفی کارفرمایان میخواهند از بستر امنی اطلاعات فیش حقوقی را بدست کارکنان برسانند.
متاسفانه سیستمهای موجود در بازار فقط محاسبات مالی را انجام می دهند و در زمینه اطلاع رسانی کاری امکاناتی ندارند با توجه به این مشکل بر آن شدیم که با تلفیق با سیستم گردش کار سیستمی را مهیا کنیم تا مجموعه هایی که تعداد کارکنان شان زیاد می باشد در بستری امن تر فیش حقوقی پرسنل را ارسال کنند.

امکانات نرم افزار

• تعریف پرسنل
• درج پرسنل در قالب فایل اکسل
• آپلود و ارسال فیش حقوقی در قالب فایل اکسل
• امکان درج پرسنل و ستون به صورت نامحدود
• آرشیو سازی بر اساس سال مالی و ماه
• امکان اصلاح و تغییر کلی و یا تکی فیلش ها
• امکان ایجاد دسترسی کاربر خاص
• امکان جدول بندی فیش حقوقی
• امکان اصلاح و جا به جا کردن ستون ها
• امکان ارسال پیام عمومی و خصوصی برای کاربران
• اطلاع رسانی با پیامک و .
• و...


مزایای سیستم

• سازگار با کلیه نرم افزارهای مدیریت پرسنل حقوق دستمزد
• کاهش مصرف کاغذ
• کاهش نیروی انسانی
• افزایش دقت عمل
• ارتباط بین کارکنان بدون مراجعه حضوری

درباره فیس بوک، آمار‌ها و اتهاماتش به بهانه سالروز تاسیس آن

روزنامه خراسان: پر طرفدارترین شبکه اجتماعی دنیا،۴ فوریه ۲۰۰۴ توسط زاکربرگ جوان به وجود آمد. این شبکه اجتماعی به دلیل نقض حریم خصوصی افراد و سوءاستفاده از اطلاعات مردم، بارها مورد شکایت افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته است.

درباره فیس بوک، آمارها و اتهاماتش به بهانه سالروز تاسیس آن

احتمالا می دانید که فیس بوک در سال های 2012 و 2014 به ترتیب، اینستاگرام و واتس اپ را خریداری کرد و هم اکنون به علت اختلاف نظرهای شدید بنیان گذاران برنامه های یاد شده با زاکربرگ، هیچ یک از آن ها دیگر در فیس بوک کار نمی کنند. در سال گذشته «برایان اکتون» بنیان گذار واتس اپ از کاربران خواست تا از فیس بوک برای جلوگیری از نقض حریم شخصی شان خارج شوند و «کوین سیستورم» و «مایک کی رگر» موسسان اینستاگرام هم در سپتامبر گذشته فیس بوک را ترک کردند.

در این شرایط نامناسب، فیس بوک اعلام کرده که قصد دارد قابلیت گپ پیام رسان فیس بوک و نیز بخش تبادل پیام برنامه های اینستاگرام و واتس اپ را در یکدیگر ادغام کند تا گفت وگوی کاربران این سه برنامه با یکدیگر تسهیل شود. در این پرونده علاوه بر ارائه جدیدترین و جالب ترین آمارها درباره فیس بوک، نحوه کسب درآمد این شبکه اجتماعی و چند شکایت از آن را که خبرساز شده، خواهید خواند.

از ایده تا اجرای یکی از باسابقه ترین شبکه های اجتماعی که حاشیه های زیادی داشته است

آیا«زاکربرگ» ایده فیس بوک را دزدید؟

اگر بخواهیم به تاریخچه فیس بوک بپردازیم، باید به وبسایت Facemash اشاره کنیم که زاکربرگ آن را با هدف سرگرمی بین دانشجویان هاروارد ساخت. وبسایتی که در آن دانشجویان به ظاهرِ دوستان خود از روی عکس شان رای می دادند اما حجم بالای دانلود این وبسایت که موجب اختلال در اینترنت دانشگاه شد و همچنین ناراضی بودن بعضی دانشجویان از این که عکس شان در این وبسایت مورد استفاده قرار گیرد، موجب شد دانشگاه وبسایت را مسدود کند.

درباره فیس بوک، آمارها و اتهاماتش به بهانه سالروز تاسیس آن

پس از مسدود شدن وبسایت Facemash بود که «دیویا نارندرا» به همراه شرکایش تایلر و کارمون وینکلووس که پیش از این، ایده یک شبکه اجتماعی به نام هاروارد کانکشن را می خواستند عملی کنند سراغ زاکربرگ آمدند تا از نبوغ برنامه نویسی او استفاده کنند. مارک موافقت کرد که در پروژه آن ها همکاری کند اما همزمان با این ماجرا بود که شیطنت مارک گل کرد و او تصمیم گرفت که ایده یک شبکه اجتماعی فوق العاده را دور از چشم شرکایش عملی کند.

پرداخت غرامت توسط زاکربرگ

مارک 20ساله در فوریه 2004 به همراه چهار تن از دوستانش برنامه نویسی این شبکه اجتماعی را با نام The Facebook آغاز کردند و این وب سایت در ابتدا برای دانشگاه هاروارد طراحی شد اما مدتی بعد در دانشگاه های دیگر هم توسعه یافت. پروژه اجتماعی آن ها خیلی سریع رشد کرد. با توسعه این شبکه اجتماعی در سال 2005 ،

آدرس این وبگاه به facebook.com تغییر یافت و در سال 2006 محدودیت حضور فقط دانشجویان در این وبسایت برداشته شد و رسما این شبکه اجتماعی در دسترس عموم قرار گرفت. کمی بعد و در همان سال برادران وینکلووس و نارندرا که زاکربرگ را در پروژه هاروارد کانکشن به همکاری فراخوانده بودند، او را به سرقت ایده خود متهم و رسما از او شکایت کردند. آن ها مدعی شدند، مارک به جای انجام تعهدات خود برای آن طرح، منبع اصلی اطلاعاتی آن ها را برای تاسیس فیس بوک به کار گرفته است. زاکربرگ در ابتدا اعلام کرد، شبکه اجتماعی فیس بوک هیچ ارتباطی با پروژه هاروارد کانکشن ندارد اما چند نوبت شکایت رسمی نارندرا و برادران وینکلووس که تا سال 2011 هم ادامه داشت باعث شد مارک برای حل و فصل موضوع 45 میلیون دلار به هاروارد کانکشن که حالا به کانکت یو تغییر نام داده بود، غرامت پرداخت کند.

تحلیل و فروش اطلاعات شخصی کاربران

مدتی پیش فاش شد که فیس بوک اطلاعات شخصی بیش از 50 میلیون کاربر را به شرکت «کمبریج آنالیتیکا» -شرکتی که با ترکیب داده کاوی و تحلیل داده ها در فرایندهای انتخاباتی و سیاسی خدمات ارائه می دهد- فروخته و کمبریج آنالیتیکا هم از اطلاعات به دست آمده در تبلیغ انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 استفاده کرده است. این اولین باری نیست که چنین چیزی درباره فیس بوک می شنویم. پایگاه «اینترسپت» سندی از فیس بوک رو کرده است که نشان می دهد این شرکت از اطلاعات مجازی کاربران برای پیش بینی رفتار آن ها استفاده می کند و این پیش بینی ها را به شرکت های تبلیغاتی می فروشد.

درباره فیس بوک، آمارها و اتهاماتش به بهانه سالروز تاسیس آن

فیس بوک اطلاعات شخصی افراد شامل روابط میان دوستان، موضوعات مورد علاقه، تعداد و محتوای نوشته ها و زمان حضورشان در شبکه اجتماعی را جمع آوری و طبقه بندی می کند و براساس آن ها الگوهای رفتاری کاربران را به دست می آورد. نرم افزار هوش مصنوعی فیس بوک، با قدرت پیش بینی رفتار آینده کاربران به شرکت ها اجازه می دهد با تبلیغات هدفمندشان آن ها را نشانه بگیرند. این سیستم که «پیش بینی وفاداری» نام گرفته است با توجه به اطلاعات ذخیره شده در پروفایل کاربر، تخمین می زندکه آیا او به استفاده از محصول یا خدمتی ادامه می دهد یا خیر.

این شرکت با خریدن دیگر پیام رسان ها مثل اینستاگرام و واتس اپ به تنوع بخشی و توسعه بخش های درآمدزایی خود فکر کرد اما مدل کسب وکارش بیشتر روی تبلیغ متکی است. ادعا می شود در سال ۲۰۱۵، حدود ۹۵ درصد درآمد جهانی فیس بوک از تبلیغات به دست آمد و تنها ۵ درصد آن حاصل دیگر بخش ها مانند پرداخت بازی های روی پلت فرم فیس بوک، پست های تبلیغاتی کاربران و تجارت الکترونیک بود.

خبرسازترین شکایت ها از فیس بوک

شاید ندانید اما پشت چهره موجه شبکه اجتماعی فیس‌بوک که از سال 2004 تا الان موفق عمل کرده و توانسته مخاطبان خود را در سراسر جهان حفظ کند، کلی شکایت و نارضایتی وجود دارد که روح‌تان از آن ها بی‎خبر است. در ادامه تعدادی از شکایت‎ها را که تنها در یک سال اخیر رسانه ‏ای شده است، با هم مرور می ‏کنیم.

شکایت از اپلیکیشن فیس‌بوک مخصوص کودکان:گروه‌های حامی کودکان و نوجوانان می‌گویند که اپلیکیشن پیام‌رسان فیس‌بوک مخصوص کودکان برخلاف قوانین فدرال، اطلاعات شخصی کاربران سنین پایین را بدون تایید والدین شان جمع‌آوری می‌کند. در شکایت تنظیم ‌شده آمده است که اپلیکیشن درخواست تایید COPPA را ندارد و کاربر نمی‌داند آیا واقعاً حریم خصوصی کودکان توسط این برنامه حفظ می‌شود یا نه!

شکایت سهامداران فیس‌بوک :زمانی‏که زاکربرگ، اعلام کرد می‏خواهد به‎‏طور رسمی وارد عرصه‌ سیاست شود، بسیاری از سهامداران انگیزه‌ این کار را قدرت‌طلبی و دلیل ایجاد تغییرات ساختاری در فیس‌بوک دانستند و علیه این مولتی میلیاردر شکایت تنظیم کردند.

درباره فیس بوک، آمارها و اتهاماتش به بهانه سالروز تاسیس آن

شکایت کارمند سابق فیس بوک به دلیل ابتلا به اختلال روانی:یکی از کارکنان سابق شبکه اجتماعی فیس‌بوک از این شرکت به دلیل کوتاهی در محافظت از او در برابر پیامد‌های مخرب محتوا‌های این شبکه شکایت کرد. او گفته است که براساس وظیفه شغلی‎اش مبنی بر حذف تصاویر و ویدئو‌های مبتذل و زننده، روزانه هزاران ویدئو، تصویر و تبلیغ درباره سوءاستفاده جنسی از کودکان، تجاوز، شکنجه، بریدن سر، قتل، خودکشی و... مشاهده می‌کرده که باعث ایجاد اختلالات روانی در او شده است.

شکایت یک وکیل معروف به خاطر مردم:«max schrems»، وکیل معروف که شهرتش را مدیون درجه یک بودن در حرفه‏اش است، با حضور در دادگاه کشور «اتریش» شکایتی علیه فیس‏بوک مطرح و این شرکت را متهم به نقض قانون موسوم به «مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی» کرد.

شکایت کاربران سامسونگ:برخی کاربران موبایل‏های سامسونگ گله دارند که حساب کاربری و اپلیکیشن فیس‎بوکی که در دستگاه شان نصب شده، حذف نمی‏شود و کاربر فقط می‏تواند آن را غیرفعال کند. این نگرانی موجب شکایت علیه این شرکت شد.

شکایت «ویتنام» از فعالیت سیاسی در فیس بوک:ویتنام با شکایت از فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی را متهم کرد که قانون جدید سایبری این کشور را که از ابتدای امسال به اجرا گذاشته شده، نقض کرده است زیرا مخالفان دولت کمونیستی «هانوی» همچنان در این شبکه فعال هستند.

شکایت «بلک‌بری» به دلیل سرقت:شرکت کانادایی «بلک‌بری» رسما از شرکت مادر فیس‌بوک که اپلیکیشن‌های «اینستاگرام» و «واتس‎اپ» را هم در اختیار دارد، به‌دلیل سوءاستفاده از حق امتیازات و اختراعات متخصصان اش شکایت کرد.

6 آمار جالب درباره فیس بوک و پیام رسان های زیر مجموعه اش

درباره فیس بوک، آمارها و اتهاماتش به بهانه سالروز تاسیس آن

2.32 میلیارد: طبق آماری که در 31 دسامبر 2018 میلادی منتشر شد، فیس بوک بیش از 2.32 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

5درصد: در سال 2018 تعداد کاربران اینستاگرام از مرز یک میلیارد گذشت و نرخ رشدی معادل 5 درصد داشت. این نرخ رشد از سرویس های پیام رسان مشابه در همین سال بیشتر است.

11.97میلیارد: درآمد فیس بوک در سه ماهه اول سال 2018 حدود 11.97 میلیارد دلار بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 49 درصد افزایش داشته است.

1.5میلیارد: واتس اپ با 1.5 میلیارد کاربر، محبوب ترین پیام رسان درجهان است. بنابراین تعدادکل کاربران زیرمجموعه های فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ فاصله چندانی تا پنج میلیارد ندارد.

160دلار: پیش بینی های جدید شرکت پژوهشی «سیترون ریسرچ» نشان داده است که سهام فیس بوک در سال 2019 میلادی می تواند با ارزش 160 دلار به ازای هر سهم فروخته شود.

138.3میلیارد: براساس سهام و سود، فیس بوک در سه سال گذشته، ارزش خالص فیس بوک در سال 2018 میلادی فقط کمی از 140 میلیارد دلار کمتر بود.

 منابع: میزان - اقتصاد آنلاین -ویکی پدیا-ایسنا- زومیت- Louisem.com-Statista.com

بهترین آنتی ویروس رایگان سال ۲۰۱۹ – دانلود آنتی ویروس رایگان

وقتی یک رایانه‌ی جدید می‌خرید، اولین کاری که باید انجام دهید، نصب یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس قدرتمند است. خبر خوب این است که محافظت از سیستم شما در برابر ویروس‌ها می‌تواند هزینه‌ای در بر نداشته باشد؛ اما به دلیل همین تعدد نرم‌افزارهای آنتی ویروس رایگان، این سؤال پیش می‌آید که کدام گزینه انتخاب بهتری است. بنابراین، در این مقاله از زومیت، به بررسی برترین نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس رایگان سال می‌پردازیم.

در طی سالیان دراز، مایکروسافت توانسته است امنیت سیستم‌عامل ویندوز را ارتقاء داده و بهبود ببخشد؛ اما همچنان باید گفت ویندوز دیفندر که به صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ وجود دارد، آخرین آنتی‌ویروسی است که باید برای حفاظت از سیستم خود روی آن حساب کنید. ویندوز دیفندر علاوه بر این‌که نسبت به برنامه‌های دیگر ضعیف‌تر عمل می‌کند، به دلیل استفاده‌ی گسترده‌، نقاط ضعف آن کاملا توسط هکرها شناسایی شده است.

از این رو، کاربران ویندوزی که جز ویندوز دیفندر آنتی‌ویروس دیگری ندارند، می‌توانند هدف ویروس‌ها، حملات هکری و دزدی اطلاعات قرار بگیرند.

در فهرستی که در این مطلب ارائه می‌شود، به دلایلی که ذکر شد، ویندوز دیفندر کنار گذاشته شده است؛ چرا که شما به خدماتی فراتر از آن‌چه که این آنتی‌ویروس ارائه می‌دهد نیاز دارید؛ خدماتی مانند حفاظت در برابر ویروس‌های جدید، بدافزارها و سایر خطرات امنیتی. در غیر این‌صورت سیستم شما و محتویات آن در خطر آلودگی و ربوده شدن اطلاعات خواهد بود.

باید توجه داشته باشید که آنتی‌ویروس‌های رایگان بی‌دلیل رایگان نیستند؛ در واقع شرکت سازنده نرم‌افزار خود را به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد تا در عوض بتواند از داده‌های شما جهت بهبود نرم افزار خود بهره بگیرد. به علاوه ممکن است پنجره‌هایی به صورت پاپ‌آپ هنگام استفاده از این آنتی‌ویروس‌ها مشاهده کنید؛ اما از لحاظ کیفیت انجام کار، تمامی مواردی که برای شما فهرست می‌کنیم، کاملا با نسخه‌های پولی برابری می‌کنند و صرفا ممکن است امکانات نرم‌افزار در بخش‌های حفاظتی کمتر باشد. به بیان دیگر، آنتی‌ویروس رایگان یا نوعی از حفاظت را پشتیبانی نمی‌کند یا اگر پشتیبانی کند به درستی آن را انجام می‌دهد.

1. بیت دیفندر (Bit Defender)

بیت دیفندر / BitDefender

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز، مک، اندروید2018محافظت در برابر فیشینگ، تحلیل رفتاری، اسکن خودکار

نسخه‌ی رایگان بیت دیفندر بسیار سبک و زیبا طراحی شده است و مکانیزم‌های اسکن خوش‌ساختی دارد. سرعت اسکن بالای بیت دیفندر و قدرت قابل توجه آن در تشخیص ویروس، بیت دیفندر را در رتبه‌ای بالاتر از سایر رقبا قرار داده است.

نسخه‌ی رایگان این آنتی‌ویروس قابلیتی به نام اتوپایلت دارد که شمشیری دو دم به حساب می‌آید؛ چرا که این حالت با وجود این‌که مدیریت ویروس‌ها را تسهیل می‌کند، آن را از کنترل کاربر خارج می‌سازد. بنابراین، مجبور خواهید بود به برنامه اعتماد کنید. این در حالی است که در گذشته مواردی مانند آنتی‌ویروس پاندا وجود داشته است که برنامه خود را ویروس تشخیص داده و تعداد زیادی از سیستم‌های ویندوزی را با مشکل مواجه کرده بود.

با این‌که بیت‌دیفندر تمیز، هوشمند و بهینه طراحی شده است، مجبور هستید گاهی پاپ‌آپ‌های آن را تحمل کنید.

نقاط قوت

  • اسکن سریع
  • قدرتمند در زمینه‌ی کشف ویروس

نقاط ضعف

  • گزینه‌های کم
  • فاقد امکان برنامه‌ریزی اسکن

۲. آنتی‌ویروس رایگان Avast

Avast / اوست

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز، مک، اندروید17ویروس‌یابی، حالت گیمینگ، مدیریت پسورد، اسکن بدافزار 

با این‌که در اواسط سال ۲۰۱۶، AVAST رسما AVG را به تصاحب خود در آورد. دو آنتی‌ویروس Avast و AVG هنوز ادغام نشده‌اند و شرکت اعلام کرده است که آن دو را جداگانه توسعه خواهد داد. در هر حال، شرکت Avast با بهره‌گیری از کاربران هر دو نرم‌افزار جامعه‌ی کاربری ۴۰۰ میلیون نفری را در اختیار دارد که کمک شایانی به توسعه و بهبود آنتی‌ویروس آن خواهد کرد.

جدیدترین نسخه‌ی آنتی‌ویروس رایگان Avast، از حالت گیمینگ برخوردار است. حالت گیمینگ باعث می‌شود زمانی که در حال انجام بازی‌های سنگین هستید، آنتی‌ویروس سخت‌افزار سیستم شما را به کار نگیرد و به علاوه هیچ پاپ‌آپی را به شما نمایش ندهد. این برنامه در جدیدترین نسخه تغییرات خوبی داشته است. امکان مدیریت پسورد نیز در این آنتی‌ویروس گنجانده شده است که مسلما قابلیت خوبی برای یک آنتی‌ویروس به شمار می‌آید.

هرچند Avast به نسبت پاپ‌آپ‌های زیادی را نمایش می‌دهد، اما تأثیر منفی آن روی سرعت اجرای نرم‌افزارها بسیار کم است.

نقاط قوت

  • عدم تأثیرگذاری منفی روی عملکرد رایانه
  • محافظت عالی در برابر ویروس

نقاط ضعف

  • تنظیمات امنیتی آزاردهنده
  • داشتن لینک‌های متعدد به نسخه‌ی پولی

۳. سوفوس هوم (Sophos home)

سوفوس / Sophos

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز، مک17محافظت در برابر ویروس، محافظت در برابر فیشینگ، کنترل والدین، محافظت همزمان از ۱۰ رایانه
سوفوس هوم که خود را نرم‌افزاری امنیتی در کلاس تجاری معرفی می‌کند، نسبت به سایر آنتی‌ویروس‌های رایگان قابلیت‌های بیشتری را در اختیار می‌گذارد که می‌تواند برای خانواده‌ها نیز مفید باشد.

با نصب این نرم‌افزار، آنتی‌ویروس استاندارد و حفاظت در برابر بدافزار را همراه با ابزار آنتی فیشینگ برای مرورگر خواهید داشت. به علاوه، امکان کنترل محتوا از طریق سیستم مرکزی با پشتیبانی حداکثر ۱۰ سیستم وجود دارد که می‌تواند در کنترل فرزندان در فضای اینترنت بسیار مفید باشد.

هرچند سوفوس هوم همواره نوتیفیکیشن‌هایی را به شما نمایش می‌دهد؛ اما این نرم‌افزار تا دو ماه پیش، نسخه‌ی پولی نداشت و در نتیجه تبلیغی در این خصوص انجام نمی‌داد؛ این روند از ماه فوریه با ارائه‌ی سوفوس هوم پریمیوم تغییر کرد.

نقاط مثبت

  • ساده و بدون مزاحمت
  • کنترل ابری مناسب روی دستگاه‌های مورد حفاظت

نقاط ضعف

  • فاقد امکان برنامه‌ریزی اسکن
  • کنترل محدود برای کاربران حرفه‌ای

۴. نسخه‌ی رایگان کسپرسکی

Kaspersky / کسپرسکی

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز۱۸.۰.۰.۰۴۰۵اسکن لحظه‌ای، ضد فیشینگ، اسکن ایمیل، ضد نرم‌افزار جاسوسی

نسخه‌ی پولی کسپرسکی معمولا در بررسی‌ها به عنوان بهترین آنتی‌ویروس شناخته می‌شود و کسپرسکی رایگان نیز نسخه‌ی فشرده‌ی برنامه‌ی اصلی است؛ به این معنی که قابلیت‌های جنبی آن مانند محافظت از حریم خصوصی و پرداخت امن حذف شده‌اند و تمرکز روی حفاظت رایگان سیستم شما در برابر ویروس‌ها گذاشته شده است. نتیجه‌ی کار نرم‌افزاری شده است که کار با آن بسیار ساده بوده و در محافظت سیستم از ویروس‌ها بسیار دقیق عمل می‌کند. از آن‌جایی که کسپرسکی رایگان از همان موتور ویروس‌یاب کسپرسکی پولی استفاده می‌کند، عملکرد برنامه در زمینه‌ی کشف ویروس بسیار دقیق است. همچنین، نوتیفیکیشن‌ها و پاپ‌آپ‌های ارتقاء به نسخه‌ی پولی در این برنامه کمتر ایجاد مزاحمت می‌کنند.

نقاط قوت

  • موتور جستجوی ویروس دقیق و قابل‌اعتماد
  • رابط کاربری ساده

نقاط ضعف

  • فاقد قابلیت‌های پیشرفته
  • پشتیبانی فنی محدود

۵. آنتی‌ویروس رایگان Avira

Avira / اویرا

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز، مک، اندروید، آی او اس2018ویروس‌یابی، محافظت در برابر فیشینگ، ابزار بهینه‌سازی سیستم

آنتی‌ویروس رایگان اویرا در کشف تهدیدهای امنیتی قدرتمند عمل می‌کند و برای انجام این کار فشار زیادی به سخت‌افزار شما وارد نمی‌کند.

رابط کاربری این نرم‌افزار تمیز و کاربرپسند طراحی شده است. اویرا با وجود رایگان بودن، قابلیت‌هایی نظیر محافظت در برابر بدافزارها و فیشینگ را شامل می‌شود. همین امکانات جنبی، اویرا را به یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان موجود تبدیل کرده است.

نکته‌ی آزاردهنده در مورد اویرا، پاپ‌آپ‌های متعدد و آزاردهنده‌ی آن هنگام اجرا است. با توجه به این‌که بسامد ظهور این پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی بیش از حد معمول است، شاید برای بسیار از افراد یک نقطه ضعف بزرگ به حساب بیاید و باعث شود بسیاری از کاربران به همین دلیل از استفاده از نسخه‌ی رایگان اویرا صرف نظر کنند.

نقاط قوت

  • تأثیر منفی کم روی عملکرد سیستم
  • ویروس‌یابی قوی

نقاط ضعف

  • تبلیغ سایر محصولات شرکت در جریان نصب
  • پاپ‌آپ‌های زیاد هنگام اجرا

۶. آنتی‌ویروس رایگان AVG

AVG

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز، مک، اندروید2018ویروس‌یابی، ضد فیشینگ، ابزار بهینه‌سازی سیستم، اسکن بدافزار 

این آنتی‌ویروس مقاومت قابل‌قبولی را در برابر ویروس‌ها از خود نشان می‌دهد و روند انجام این کار کمترین فشار را به سیستم وارد می‌کند. مانند سایر برنامه‌های رایگان آنتی‌ویروس، AVG نیز دارای نمایش گاه و بی‌گاه تبلیغات است؛ با این وجود، از آن‌جایی که از پایگاه داده‌ی عظیم با کاربران بسیاری بهره می‌برد، قدرت تشخیص ویروس بالایی دارد و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کاربران به شمار بیاید.

نکته‌ی منفی در خصوص AVG این است که ابزار ضد فیشینگ آن چندان قوی عمل نمی‌کند و این برنامه برخلاف همتای خود یعنی Avast از داشتن ویژگی‌هایی مانند افزونه‌ها محروم است.

بر همین اساس می‌توان گفت صاحب جدید AVG تلاش چندانی برای بهبود عملکرد آن انجام نداده است یا به هر دلیل عملکرد Avast کمی قوی‌تر از AVG است. خبر خوب این است که امسال قرار است نسخه‌ی ترکیبی دو آنتی‌ویروس یادشده عرضه شود. نسخه‌ای که احتمالا دوبرابر قدرت خواهد داشت و محافظ شکست‌ناپذیری برای سیستم شما خواهد بود.

نقاط قوت

  • کاملا قابل تنظیم
  • ثبت سابقه‌ی مقابله بدافزار

نقاط ضعف

  • سرعت اسکن نسبتا پایین
  • محافظت ضعیف در برابر فیشینگ

۷. آنتی‌ویروس رایگان پاندا

Panda / آنتی ویروس پاندا

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز2018اسکن مبتنی بر رایانش ابری، حالت گیمینگ، امنیت یواس‌بی، کیت نجات قابل‌بوت
نرم‌افزار پاندا کاملا مبتنی بر فضای ابری کار می‌کند و به همین جهت از منابع سیستمی کمترین استفاده‌ی ممکن را می‌برد؛ حداقل این موضوع زمانی که برنامه در پس‌زمینه در حال اجرا است واقعیت دارد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که پاندا هنگام بررسی وظایف سیستمی مانند نصب برنامه، کپی و دانلود برنامه‌ها فشار زیادی را به پردازنده وارد می‌کند.

در خصوص ظاهر برنامه باید گفت که پاندا از طراحی زیبایی برخوردار است و برخلاف سایر برنامه‌ها که معمولا رنگ‌های سفید و خاکستری زیادی در آن‌ها به کار رفته است، پاندا از طیف رنگ بیشتری بهره برده و چشم‌نوازتر به نظر می‌آید.

حالت گیمینگ و ایمن‌سازی در برابر ورودی‌های یواس‌بی از قابلیت‌های جذاب پاندا محسوب می‌شوند. در حالت گیمینگ فشار از روی پردازنده برداشته می‌شود تا تجربه‌ی بازی شما تحت‌تأثیر قرار نگیرد. ایمن‌سازی یواس‌بی نیز سیستم شما را در برابر ویروس‌هایی که معمولا از طریق فلش مموری‌ها منتقل می‌شوند محافظت می‌کند. به علاوه، کیت نجات‌بخشی سیستم در مواردی که ویندوز به کلی دچار مشکل شده است و امکان نصب آنتی‌ویروس وجود ندارد نیز در نظر گرفته شده است.

نقاط قوت

  • میزان حفاظت قابل‌قبول در برابر ویروس و بدافزار
  • ابزار ویروس‌کشی فلش مموری

نقاط ضعف

  • تأثیر منفی قابل‌توجه روی عملکرد سیستم

۸. ۳۶۰ توتال سکیوریتی

360 total security / توتال سکیوریتی

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز2018اسکنر چندگانه‌ی ویروس، اسکن بدافزار، محافظت در برابر فیشینگ
این آنتی‌ویروس همزمان از چند موتور ویروس‌یاب در کنار ابزار ضد فیشینگ استفاده می‌کند. ۳۶۰ توتال سکیوریتی، هرچند تعداد زیادی پاپ‌آپ به شما نمایش نمی‌دهد، اما خط مشی حریم خصوصی آن چندان جالب به نظر نمی‌رسد. برای مثال، شرکت در برنامه‌ی ارتقاء تجربه‌ی کاربری به صورت پیش‌فرض فعال است و Qihoo، شرکت سازنده‌ی برنامه، هیچ اطلاعی در خصوص جمع‌آوری داده‌ها به شما نمی‌دهد و دقیقا معلوم نیست که از داده‌هایی که از شما جمع‌آوری می‌کند چه استفاده‌ای می‌کند.

رابط کاربری ۳۶۰ توتال سکیوریتی نیز چندان جذاب نیست. برای این‌که بتوانید جستجوی ویروس را توسط چند موتور به صورت همزمان انجام دهید، باید تنظیمات خاصی را انجام دهید که این‌کار با وجود رابط کاربری نامرتب این برنامه چندان آسان و بی‌دردسر نخواهد بود. البته به‌روزرسانی ماه ژانویه، این برنامه را هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ سرعت و هوش بهبود بخشیده است.

۳۶۰ توتال سکیوریتی با این‌که گزینه‌ی خوبی برای حفاظت از سیستم شما محسوب می‌شود و تبلیغات کمی دارد، اکثر ابزارهای آن پولی هستند و ممکن است برای بهره‌برداری کامل از آن مجبور شوید هزینه‌ی زیادی بپردازید.

نقاط قوت

  • قابلیت‌های زیاد
  • بهره‌گیری از موتور بیت‌دیفندر و اویرا

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف اکثر ابزارها
  • تبلیغات بسیار زیاد

۹. آنتی‌ویروس رایگان زون‌آلارم

زون آلارم / ZoneAlarm

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز2017اسکن بدافزار، فایروال، محافظت هویت، بکاپ‌گیری آنلاین
نام‌آوری زون‌آلارم بیشتر مربوط به بخش فایروال است. هرچند موضوع بررسی ما فایروال نیست، اما اگر اعتماد چندانی به فایروال پیش‌فرض ویندوز خود ندارید، این بخش از نرم‌افزار چندکاره‌ی زون‌آلارم می‌تواند یک نقطه‌ی قوت اساسی برای آن به حساب بیاید.

طراحی و رابط کاربری مناسب باعث شده است کار با زون‌آلارم ساده باشد. همچنین اگر می‌خواهید در کنار حفاظت سیستم در برابر ویروس و بدافزار از فایروال جانبی نیز بهره‌مند شوید، زون‌آلارم تنها انتخاب شما در فهرست ما خواهد بود.

البته باید توجه داشته باشید که زون‌آلارم چندان برنامه‌ی بی‌سروصدایی نیست و برای جزئی‌ترین مسائل مدام نوتیفیکیشن می‌دهد و این موضوع ممکن است باب میل بسیاری از کاربران نباشد.

نقاط مثبت

  • عملکرد خوب در بررسی‌های امنیتی
  • پشتیبانی از فایروال و حفاظت هویت

نقاط ضعف

  • روند نصب بسیار آهسته

۱۰. آنتی‌ویروس رایگان Adaware

Adaware

سیستم عاملنسخهویژگی‌ها
ویندوز12اسکن بدافزار، تحلیل رفتاری، محافظت در برابر دانلودها
نرم‌افزار Adaware شاید نسبت به گزینه‌های دیگر کمتر شناخته شده باشد. شرکت سازنده‌ی این آنتی‌ویروس لاواسافت است که پس از تغییر نام به Adaware این آنتی‌ویروس را نیز Adaware نامگذاری کرد. موتور ویروس‌یابی این برنامه تحت لیسانس بیت‌دیفندر است. متأسفانه‌ شرکت سازنده در نسخه‌ی ۱۲ از این برنامه قابلیت مسدودسازی آدرس‌های اینترنتی مخرب را که در نسخه‌ی ۱۱ وجود داشت، حذف کرده است و این برنامه فعلا فقط بر دانلودها نظارت می‌کند.

محیط کاربری این آنتی‌ویروس به شدت براق طراحی شده است و در همه جای آن نام adaware به چشم می‌خورد و در مجموع باید گفت که محیط کاربری Adaware 12 مانند عملکرد امنیتی آن چندان خوشایند نیست.

نقاط قوت

  • حالت گیمینگ برای توقف نوتیفیکیشن
  • قابلیت نصب در کنار سایر ابزار امنیتی

نقاط ضعف

  • مسدودسازی نه چندان دقیق ویروس و بدافزار
  • محافظت ضعیف از ایمیل

منبع : زومیت

راهنمای خرید SSD و هارد دیسک؛ نحوه انتخاب بین قیمت، سرعت و ظرفیت

SSD ها یا دیسک های حالت جامد در سال های اخیر رواج فراوانی پیدا کرده اند. این حافظه های ذخیره سازی در بسیاری از کامپیوترها خانگی، لپتاپ ها و حتی سرورها جای هارد دیسک های مغناطیسی قدیمی را گرفته اند. بر خلاف این که بسیاری این گونه تصور می کردند که SSD ها به زودی هارد دیسک ها را از میدان به در می کنند اما در عمل چنین نشد. در این مطلب راهنمای خرید SSD یا هارد دیسک را مطرح می کنیم.

پیش از اینکه به مقایسه این دو بپردازیم بیایید با نحوه کارکرد هر کدام آشنا شویم.

هارد دیسک های سنتی چگونه کار می کنند؟

اگر یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپتاپی تقریباً قدیمی دارید احتمالاً داخل آن یک یا چند هارد دیسک سنتی قرار گرفته. این قطعات شامل صفحات گرد هستند که پلاتر نام دارند. پلاتر به طور معمول از آلومینیوم یا شیشه ساخته شده است.

نحوه ثبت اطلاعات هم به این صورت است که پوشش فلزی روی پلاتر خاصیت مغناطیسی یا غیر مغناطیسی به خود می گیرد و اطلاعات به صورت بیت های 0 یا 1 روی سطح پلاتر ذخیره می شوند. هر چه سرعت چرخش پلاترها بالاتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن و در نتیجه سرعت کارکرد هارد دیسک هم بالاتر می رود. در نتیجه در هارد دیسک سریع تر، سیستم عامل سریع تر اجرا می شود، برنامه ها با سرعت بالاتری نصب می شوند و فایل ها هم در مدت زمان کوتاه تری منتقل می شوند.

راهنمای خرید SSD

 

هارد دیسک های قدیمی تر برای اتصال به مادربورد از درگاه IDE بهره می بردند. در حالی که تقریباً تمامی مدل های جدید به درگاه پر سرعت تر SATA مجهز شده اند. آخرین نسخه فعلی این درگاه SATA III (نسخه 3) است.

به طور کلی هارد دیسک ها در دو اندازه 2.5 و 3.5 اینچی تولید می شوند. مدل های 2.5 اینچی معمولاٌ در لپتاپ ها قرار می گیرند اما مدل های 3.5 اینچی برای کامپیوترهای شخصی طراحی شده اند. مدل های 2.5 اینچی معمولاً در دو سایز با ضخامت های متفاوت 7 یا 9 میلی متری عرضه می شوند. به طور معمول هارد دیسک های 3.5 اینچی سرعت و حداکثر ظرفیت بالاتری در مقایسه با مدل های 2.5 اینچی دارند.

SSD ها چگونه کار می کنند؟

حافظه های SSD تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات جدیدی هستند که روش کارشان تفاوت عمده ای با هارد دیسک ها دارد. اگر یک لپتاپ یا کامپیوتر جدید دارید احتمالا از یک SSD بهره می برید. این نوع حافظه ذخیره سازی بر خلاف هارد دیسک ها هیچ قطعه متحرکی ندارد و به جای آن از حافظه های NAND بهره می برد. اکنون بسیاری از SSD ها از حیث حجم حافظه به هارد دیسک ها رسیده اند.

برای آشنایی با SSD، نحوه کار آن و راهکارهایی برای افزایش طول عمر و استفاده بهینه، مطلب ویژه دیجیاتو در این ارتباط را مطالعه کنید.

درگاه ها و شکل های متنوع SSD ها

به طور کلی باید از حیث درگاه ها، این نوع حافظه ها را به دو دسته سازگار با SATA یا PCIe تقسیم بندی کرد.

بسیاری از SSD ها به درگاه SATA III مجهز شده اند و به این ترتیب می توانید به آسانی آنها را جایگزین هارد دیسک کنید. البته باید توجه داشته باشید که SSD های مجهز به این درگاه معمولاً در اندازه های 2.5 اینچی و با قطر 7 میلی متری عرضه می شوند که برای سینی هارد دیسک در بسیاری از کیس های کامپیوتر دسکتاپ کوچک هستند.

با این حال برخی از کیس ها امکان نصب SDD را در نظر گرفته اند. علاوه بر این در جعبه برخی از این حافظه ها کیت هایی برای نصب راحت در محفظه های 3.5 اینچی قرار گرفته است.

 
راهنمای خرید SSD

 

درگاه SATA در یک SSD در اندازه 2.5 اینچی

سرعت SATA III به حداکثر حدوداً 600 مگابایت در ثانیه محدود است. این میزان برای هارد دیسک ها با سرعت خواندن و نوشتن محدود مشکلی به حساب نمی آید اما برای SSD ها با سرعت انتقال داده بسیار بالاتر نقش یک گلوگاه را بازی می کند. برای غلبه بر این گلوگاه SSD هایی با درگاه پر سرعت PCIe (معمولاً PCI اکسپرس خوانده می شود) روانه بازار شده اند که روی مادربورد نصب می شوند.

SSD های مجهز به درگاه PCIe معمولاً قیمت بالاتری در مقایسه با مدل های SATA دارند. اما این سرعت است که آنها را جذاب تر می کند. PCIe همان درگاهی است که برای کارت های گرافیک هم استفاده می شود با این حال شکل درگاه اتصال آن بسته به استفاده متفاوت است. نسخه 3.0 این درگاه (PCIe 3.0) در هر خط تا سرعت انتقال 985 مگابایت در ثانیه را فراهم می کند. دستگاه های سازگار می توانند درگاه هایی با تعداد خط های 8X ،4X ،1X یا 16X را پشتیبانی کنند.

راهنمای خرید SSD

 

یک SSD با امکان نصب روی درگاه PCIe مادربورد کامپیوترهای دسکتاپ

تصور کنید یک درگاه 16X با نرخ انتقال 15.76 گیگابایت در ثانیه در مقابل SATA III تا چه حد سرعت بالاتری را ارائه می دهد. البته به طور معمول SSD های سازگار با PCIe 16X برای مصرف کنندگان معمول ارائه نمی شود اما می توانید بین مدل های 2X یا 4X با حداکثر سرعتی نزدیک به 3.94 گیگابایت در ثانیه انتخاب کنید.

استانداردهای AHCI و NVMe

اگر باید بین این دو استاندارد انتخابی داشته باشید، پیشنهاد ما NVMe است که به طور ویژه برای مدل های سازگار با PCI اکسپرس طراحی شده اما استاندارد AHCI برای هارد دیسک ها و مدل های سازگار با SATA است. SSD های از با درگاه PCIe که از استاندارد AHCI بهره می برند نمی توانند حداکثر سرعت ممکن خود را ارائه دهند.

M.2 و U.2 چیست؟

SSD ها علاوه بر انواعی به شکل هارد دیسک های سنتی 3.5 اینچی و 2.5 اینچی مجهز به درگاه SATA در مدل های دیگری هم عرضه می شوند. برخی هم روی درگاه های PCIe مادربوردهای کامپیوترهای دسکتاپ (شکل بالا) نصب می شوند.

اما M.2 و U.2 استانداردهایی هستند که به طور ویژه به شکل ظاهری، ابعاد و طرح فیزیکی انواع دیگر حافظه های SSD اشاره دارند. هر دو این استانداردها ممکن است در SSD های سازگار با SATA یا NVMe (به عبارتی مدل های با درگاه PCI اکسپرس) ارائه شوند. M.2 امروزه مرسوم است و کمتر دستگاهی با پشتیبانی از U.2 را می بینید. MSATA هم درگاه دیگری بود که دیگر قدیمی شده و این روزها در کمتر دستگاهی دیده می شود.

 

راهنمای خرید SSD

 

SSD های M.2 در سمت راست در کنار SSD در اندازه 2.5 اینچی

SSD های M.2 با درگاه SATA دقیقاً کارایی مشابه با SSD های 2.5 یا 3.5 اینچی مجهز به درگاه SATA را ارائه می دهند. توجه داشته باشید که شکل درگاه ساتا در مدل های 2.5 و 3.5 اینچی با مدل های M.2 متفاوت است. برق و اتصالات مورد نیاز برای تبادل داده در M.2 توسط یک درگاه تأمین می شود اما مدل های 2.5 و 3.5 اینچی نیاز به کابل های جداگانه برق و داده کابل ویژه SATA دارند.

مدل M.2 های با درگاه PCIe به 4 خط محدود هستند و به عبارتی حداکثر با سرعت PCIe 4X کار می کنند. با این حال همان طور که گفتیم این سرعت هم آن قدر بالا است که جواب کار بیشتر کاربران را بدهد.

جدیدترین فناوری SSD ها هم استاندارد NVMe است (Non-Volatile Memory Express) که سرعت بسیار بالایی تا 3 گیگابایت در ثانیه را ارائه می دهد. بسیاری از حافظه های SSD از نوع M.2 با NVMe سازگار هستند. در این باره باید توجه داشته باشید که مدل های 2X اختلاف قیمت اندکی با 4X ها دارند و بهتر است به دنبال مدل های 4X باشید.

راهنمای خرید SSD

 

دو حافظه SSD  از نوع M.2 اما با درگاه های متفاوت. یکی سازگار با NVMe و دارای درگاه PCIe (بالا) و دیگری سازگار با SATA. سرعت انتقال داده در مدل بالایی بیشتر است. اکنون مرسوم است که نوع اول با نام NVMe M.2 و نوع دوم با نام SATA M.2 یا مشابه آنها نام گذاری می شوند.

اکنون که به جزئیات SSD ها و نحوه انتخاب بین آنها پرداختیم به موضوع اصلی این مطلب یعنی مقایسه بین SSD و هارد دیسک ادامه می دهیم.

SSD در مقابل هارد دیسک؛ قیمت

وقتی قصد خرید SSD یا هارد دیسک را دارید، اولین موردی که توجه شما را به خود جلب می کند تفاوت قیمت فراوان بین آنها است. اگر بخواهید هزینه هر گیگابایت از آنها را مقایسه کنید، هارد دیسک ها چندین برابر ارزان تر هستند.

البته برخی از SSD هم بسیار گران قیمت تر از بقیه هستند. SSD های 2.5 اینچی با درگاه SATA III معمولاً ارزان قیمت تر از نمونه های M.2 با درگاه های PCIe هستند. حتی برخی از نمونه های 2.5 اینچی قمیتی تنها اندکی بالاتر از هارد دیسک ها دارند؛ البته صرف نظر از ظرفیت.

راهنمای خرید SSD

اگر قصد دارید ظرفیت بالاتر را با کمترین هزینه داشته باشید، هارد دیسک ها انتخاب بهتری هستند. اما اگر داده های مهمی دارید که از پاک شدن آنها نگرانید، به دنبال هارد دیسک هایی بگردید که مورد اطمینان تر هستند. بیشتر سازنده ها، هارد دیسک های خود را در رده های مختلفی با میزان کارایی و نیز اطمینان پذیری متنوع دسته بندی کرده اند.

SSD در مقابل هارد دیسک؛ ظرفیت

مشابه با بحث قیمت، در ظرفیت هم برتری با هارد دیسک ها است. هارد دیسک ها در ظرفیت هایی بین 40 گیگابایت تا 12 ترابایت (یا بالاتر برای استفاده های سازمانی) تولید می شوند. البته اکنون پیدا کردن مدل هایی با ظرفیت کمتر از 500 گیگابایت یا یک ترابایت چندان هم ساده نیست و برخی از مدل های کم ظرفیت تر دیگر تولید نمی شوند.

پیشنهاد می کنیم به جای اینکه یک هارد دیسک با ظرفیت بالا خریداری کنید، چندین عدد ولی با ظرفیت های کمتر را در نظر بگیرید. دلیل این است که اگر به هر دلیلی یکی از آنها با مشکل مواجه شد تمامی داده هایتان از دست نرود.

راهنمای خرید SSD

SSD ها در گذشته ظرفیت چندان بالایی نداشتند اما امروزه در مدل های یک یا دو ترابایتی ولی با قیمت های بالا در بازار یافت می شوند. در صورت امکان بهتر است یک SSD با ظرفیت کم در حد 160 یا 256 گیگابایت برای مواردی از جمله سیستم عامل و برنامه ها که نیاز به سرعت اجرای بالاتر دارند خریداری کنید. برای نگه داری آرشیو تصاویر، فیلم ها و ... که نیاز به سرعت بالا ندارند اما حجم بیشتری اشغال می کنند هم یک هارد دیسک با ظرفیت بالاتر را در نظر داشته باشید.

SSD در مقابل هارد دیسک؛ سرعت

همان طور که پیش از این هم گفته شد، در سرعت است که تفاوت فراوانی بین SSD و هارد دیسک به چشم می خورد. SSD ها همیشه سرعت بسیار بالاتری را ارائه می دهند. از آنجایی که SATA III در گذشته گلوگاه سرعت حافظه های ذخیره سازی شده بود، با PCIe و به لطف NVMe حالا اختلاف ها بین SSD و هارد دیسک های سنتی بیشتر هم شده است.

در هارد دیسک ها عامل اصلی تعیین کننده سرعت خواندن یا نوشتن، سرعت چرخش پلاترها است که معمولا بر حسب rpm (دور در دقیقه) اعلام می شود. درایوهای اقتصادی معمولاً سرعت 5400 دور در دقیقه دارند اما این عدد برای مدل های سریع تر، 7200 یا حتی مدل های بسیار گران قیمت، 10 هزار دور در دقیقه است. بهتر است به سراغ مدل های جدیدتر با سرعت 7200 دور در دقیقه باشید.

راهنمای خرید SSD

به طور معمول هارد دیسک های SATA III با سرعت چرخش پلاتر 5400 دور، سرعت خواندن در حدود 100 مگابایت در ثانیه دارند و مدل های 7200 دور هم به سرعتی در حدود 150 مگابایت در ثانیه یا بیشتر دست پیدا می کنند.

SSD های با درگاه SATA III معمولاً سرعتی در حدود 500 مگابایت در ثانیه دارند. البته به یاد داشته باشید که برخی از مدل ها در نوشتن بسیار کند تر از این هستند و بسیاری از خریداران به اشتباه به این موضوع اهمیتی نمی دهند. مدل های PCIe هم گاهاً به سرعت های بیش از 2 گیگابایت در ثانیه دست پیدا می کنند.

اگر سرعت برایتان در اولویت است قطعاً باید به دنبال SSD بروید.

سایر معیارهای انتخاب بین SSD و هارد دیسک

SSD ها هیچ قطعات متحرکی ندارند به همین دلیل در شرایط تکان و جابجایی های متعدد، از جمله در لپتاپ ها، انتخاب های مطمئن تری هستند. علاوه بر این معمولاً مصرف انرژی پایین تری دارند. این موضوع موجب می شود استفاده از آنها در لپتاپ ها شارژدهی باتری را افزایش دهد.

در نهایت باید گفت که اگر سرعت، قابلیت اطمینان و بهینه بودن مصرف انرژی در اولویت است SSD را انتخاب کنید اما اگر در پی ظرفیت بالاتر و قیمت مقرون به صرفه تر هستید، هارد دیسک ها انتخاب بهتری هستند. علاوه بر این استفاده از این دو در کنار هم به نحوی که توضیح داده شد هم می تواند گزینه معقولی باشد.

راهنمای خرید SSD

برخی از درایوهای هیبریدی هم که با نام SSHD به فروش می رسند، بهترین های دو جهان را در خود دارند: یک درایو SSD در کنار یک هارد دیسک؛ سرعت بالا در کنار ظرفیت مناسب. اگر فضای کافی برای دو یا چند درایو ندارید، هیبریدها می توانند انتخاب خوبی باشند. در هنگام خرید حتماً به مجهز بودن مادربورد کامپیوتر دسکتاپ یا لپتاپ به درگاه سازگار با SSD هم توجه داشته باشید.

منبع : دیجیاتو

ترفندهای جدید و کاربردی اینستاگرام

آموزش ساختن Nametag (نشان نام) برای اینستاگرام

در این قسمت به آموزش ساختن nametag برای پروفایل اینستاگرامتان می پردازیم و همچنین آموزش می دهیم که چطور یک نشان نام که با شما به اشتراک گذاشته شده را اسکن نمایید.

 

نرم افزار اینستاگرام خود را آپدیت کنید.

اینستاگرام را باز نمایید و وارد تب پروفایلتان شوید.

بر روی آیکون همبرگر روی بالا سمت راست کلیک نمایید ،در نوار باز شده، باید بتوانید گزینه ی نشان نام یا Nametag را مشاهده نمایید.

سه نوع مختلف نشان نام یا nametag وجود دارد که می توانید بسازید و با سه نوع مختلف، منظور آن است که بک گراند کدهایتان فرق خواهد کرد.

 

 آموزش ساختن nametag برای پروفایل اینستاگرام

 

این سه نوع مختلف شامل، شکلک یا همان ایموجی، عکس سلفی، و یا رنگ می باشند.

مد مورد نظر در بالا ظاهر خواهد شد. بر رویش ضربه بزنید تا بتوانید مد های مختلف را عوض کنید و مد مورد نظر را انتخاب نمایید.

- حالت ایموجی به شما اجازه می دهد تا یک ایموجی را به عنوان بک گراند(پیش زمینه) انتخاب نمایید.

- حالت سلفی به شما اجازه می دهد تا از یک عکس سلفی برای این کار استفاده نمایید.

- گزینه ی رنگ نیز به شما پیش زمینه ای رنگی می دهد.

 

خود کد در این سه حالت تغییری نخواهد کرد. هنگامی که کد را ساختید، بر روی گزینه ی اشتراک گذاری share که در بالا قرار دارد ضربه بزنید و کدتان را با کسی به اشتراک بگذارید.

 

اسکن کردن Nametag (نشان نام)

برای اسکن کردن یک نشان نام Nametag مثل قسمت قبل، نوار گشتن را باز نمایید و بر روی نشان نام یا همان nametag ضربه بزنید. 

در پایین صفحه ی nametag گزینه ای به اسم Scan a nametag را مشاهده خواهید کرد. بر رویش ضربه بزنید و گوشیتان را به سمت یک نشان نام بگیرید. 

 

اسکن کردن Nametag 

 

اگر یک nametag را روی دوربینتان ذخیره کرده اید، بر روی تصویر کوچک نشانه که در بالا سمت راست قرار دارد ضربه بزنید تا به آن دسترسی پیدا کنید.

تصویر مورد نظر را انتخاب نمایید و اینستاگرام آن را اسکن خواهد کرد. بدین صورت پروفایلی که نشان نام متعلق به آن است باز خواهد شد.

 

ارسال پست در اینستاگرام روی چند اکانت

ارسال پست در اینستاگرام برای دارندگان چند اکانت کار خسته‌کننده‌ای است. اینستاگرام برای آسان کردن این روند تکراری، قابلیت ارسال یک پست خاص روی چند صفحه را فراهم کرد.

 

اینستاگرام قابلیتی جدیدی را در اختیار کاربران آی او اس قرار داده است. این ویژگی اگرچه توسط کاربران عادی نیز قابل استفاده است، اما به طور ویژه‌ای آسودگی خاطر را برای صفحات تجاری به ارمغان می‌آورد. شرکت‌های تجاری دارای چندین اکانت پیشتر به منظور ارسال پست در اینستاگرام می‌بایست این کار را به ازای هر تعداد صفحه‌ی در اختیار خود یک مرتبه انجام می‌دادند، اما اکنون با Instas و Finstas می‌توانند به ارسال پست در اینستاگرام به صورت همزمان روی چند صفحه بپردازند. گفتنی است Finstas به اکانت‌هایی گفته می‌شود که صفحه دوم یک کاربر خاص تلقی شده و در واقع محلی برای گرد هم آوردن دوستان صمیمی‌تر محسوب می‌شود. این یک نوع خاص اکانت نبوده و فقط اصطلاحی به منظور خطاب کردن این نوع صفحه‌ها است.

 

ارسال پست در اینستاگرام روی چند اکانت

 

البته بعید می‌دانیم کاربران حرفه‌ای از این قابلیت استفاده کنند، چون به طور مستقیم کپی‌کاری به نظر رسیده و سبب کاهش محبوبیت صفحه‌های آن‌ها خواهد شد. اما اگر کاربری تصمیم داشته باشد یک تصویر یا ویدیوی خاص را هم در صفحه عمومی و هم در صفحه خصوصیش بدون هر گونه تغییر منتشر کند، به لطف ویژگی جدید ارائه شده به منظور ارسال پست در اینستاگرام چند دقیقه در زمان وی صرفه‌جویی خواهد شد.

 

به منظور استفاده از این قابلیت، ابتدا یک ویدیو یا عکس را انتخاب کرده و سپس تگ‌های مورد نظر را به همراه کپشن دلخواه به آن اضافه کنید. در ادامه فهرست اکانت‌های موجود نمایش داده خواهند شد. در صورت نیاز به ارسال پست در اینستاگرام با استفاده از هر اکانت خاص، اسلایدر کنار نامش را فعال کنید. هنوز درباره فعال‌سازی این قابلیت در پلتفرم اندروید خبری منتشر نشده است، اما بعید می‌دانیم این قابلیت برای همیشه در انحصار کاربران آیفون و آیپد باقی بماند.

 

ارسال ویس در اینستاگرام

دایرکت یکی از بخش‌های محبوب و کاربردی در اپلیکیشن اینستاگرام بوده که به یک پلتفرم کامل برای پیام رسانی تبدیل شده است. کاربران توسط دایرکت اینستاگرام می‌توانند برای هم پیام متنی و تصویری ارسال کنند، پست‌ها را به اشتراک بگذارند و تماس تصویری بگیرند 

 

توسط قابلیت ارسال ویس در اینستاگرام که در بخش دایرکت در دسترس قرار گرفته، کاربران می‌توانند صدای خود را ضبط و سپس برای افراد و گروه‌های مورد نظر ارسال کنند. برای ارسال ویس در اینستاگرام مراحل توضیح داده شده در ادامه را به ترتیب دنبال کنید.

 

جدیدترین نسخه از اینستاگرام را با توجه به سیستم عامل دستگاه خود از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید.

وارد بخش دایرکت شوید. برای این کار می‌توانید روی آیکون مربوط به آن کلیک کنید و یا وارد صفحه اکانت مورد نظر شوید و سپس روی Message کلیک کنید.

 

ارسال ویس در اینستاگرام

 

در صورتی که از طریق آیکون دایرکت وارد این بخش شده‌اید، اکانت مورد نظر خود را پیدا کنید و سپس وارد صفحه ارسال پیام شوید.

انگشت خود را روی آیکون میکروفون که پایین رابط کاربری قرار گرفته، نگه دارید تا ضبط صدا آغاز شود.

با رها کردن دکمه میکروفون، ویس شما به طور خودکار ارسال می‌شود.

 

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته